Tento text je určen těm z Vás, kteří hledají rady, tipy nebo odpovědi na otázky týkající se tvorby životopisu. Výběr, získání a udržení vhodného zaměstnání bývá pro neurodivergentní lidi náročnější než pro neurotypickou populaci. Tento text má za cíl přiblížit vám jeden aspekt z této náročné cesty – tvorbu životopisu, který vás bude co nejlépe reprezentovat. Snažila jsem se do něj zapojit postřehy, které mohou být pro neurodivergentního člověka užitečné.
Osnova textu pro lepší přehlednost:
- Co je to CV
- Proč je CV důležité
- Klíčové aspekty tvorby CV
- Formát CV
- Obsah CV
1. Co je to CV
Životopis, zkráceně nazývaný CV z latinského Curriculum Vitae, je strukturovaný dokument, který shrnuje vaše profesní zkušenosti, vzdělání a dovednosti. Je to nástroj, který vám umožňuje prezentovat váš profesní život a váš potenciál zaměstnavatelům. V životopise uvádíte informace o vašem vzdělání, pracovní historii, dovednostech, a také další relevantní údaje, jako jsou certifikáty, školení či dobrovolnické aktivity. Jeho hlavním cílem je prezentace vaší kvalifikace tak, abyste byli pro potenciálního zaměstnavatele co nejatraktivnější kandidát.
2. Proč je CV důležité
V momentě, kdy se rozhodnete ucházet se o některou konkrétní pozici, s největší pravděpodobností po vás zaměstnavatel bude chtít Váš životopis, a to ať už se o práci ucházíte reakcí na inzerát nebo např. přes LinkedIn (píšu většinou, protože je možné, že některým pokrokovějším zaměstnavatelům může stačit např. právě Váš LinkedIn profil). Mít připravený aktuální životopis v reprezentativním formátu se Vám tedy skoro určitě bude hodit.
Životopis bývá prvním kontaktem se zaměstnavatelem. V momentě přihlášení se na pracovní pozici to bývá hlavní zdroj informací, které o vás zaměstnavatel má. Zástupce firmy, který prvně čte Vaše CV Vás ve většině případů nezná, neví o vašich silných stránkách a slabinách. Proto je tolik důležité mít životopis zpracovaný tak, aby zapůsobil a posunul vás dále do výběrového řízení.
3. Klíčové aspekty tvorby CV
· Udělejte co nejlepší první dojem
Vaše CV je první věc, kterou zaměstnavatel uvidí. Je to vaše šance na první dojem a základní kámen k vašemu úspěchu v procesu hledání zaměstnání. Dobře napsaný životopis odráží vaši profesionalitu, prokazuje schopnost jasně a stručně formulovat vaše zkušenosti a dovednosti. Ukazuje také vaši schopnost pracovat s počítačovými programy nebo to, jak jste kreativní. Při jeho tvorbě k sobě buďte objektivní, nepřehánějte, ani se nepodceňujte.
· Sestavte jej na míru vašim cílům a potřebám
Váš životopis je možné a vhodné upravovat tak, aby odpovídal konkrétním pracovním příležitostem nebo kariérním cílům. Přizpůsobením svého životopisu pro každou přihlášku na pracovní pozici zvlášť můžete zdůraznit dovednosti a zkušenosti, které jsou pro danou práci co nejvíce relevantní. Vycházejte z toho, že si podrobně přečtete popis pracovní pozice a obsah CV mu přizpůsobte. Použijte klíčová slova z popisu pozice, ale pouze pokud tyto dovednosti opravdu máte.
· Grafické zpracování
U životopisu platí, že nejen obsah je důležitý. Také to, jak životopis vypadá a v jakém je formátu, hraje důležitou roli. Navíc, k různým pracovním příležitostem se bude hodit různé grafické zpracování životopisu.
Není ale nutné, abyste se začali učit pracovat s grafickými programy. Pomoci Vám mohou webové stránky a aplikace zaměřující se na tvorbu CV, ve kterých je možné si vybrat z nabízených šablon a pak jen doplnit své údaje. Některé tyto aplikace jsou placené, dají se ale najít některé i zdarma. V českém jazyce můžete použít např.: zivotopisonline.cz, cvvzor.com nebo canva.com/create/cv/ (web je v angličtině, samotná práce se šablonami je v češtině).
Na kreativnější pozice můžete volit také kreativnější formu CV. Vždy ale pamatujte, že design by neměl narušovat čtivost dokumentu. Je klíčové, aby se dalo v životopise snadno orientovat, aby čtenář rychle našel, co hledá.
Životopis můžete samozřejmě vytvořit také klasicky v MS Word. Dbejte na úpravu, strukturu, formátování a výběr vhodného typu písma (fontu). Pro dokumenty, které budou zobrazovány primárně digitálně se doporučují bezpatková písma, pro tištěné dokumenty spíše ta s patkou. Vyhněte se zaslání životopisu ve formátu MS Word. Může se stát, že pokud personalista otevírá dokument v jiném programu – např. náborové aplikaci, může se formátování dokumentu „rozhodit“. Před zasláním tedy životopis konvertujte ideálně do formátu .pdf. Totéž platí, pokud životopis vytváříte v programech, u kterých je možné, že je na svém PC neotevře každý.
· Gramatika
Je klíčové, aby byl životopis bez gramatických chyb. Pokud gramaticky správný písemný projev není vaše silná stránka, např. z důvodů dysortografie nebo nedostatku pozornosti, nechte si text zkontrolovat. Sami můžete jednoduše využít např. MS nástroje – MS Word kontrolu pravopisu, doplněk MS Editor nebo umělou inteligenci (ChatGPT, Copilot). Ujistěte se, že finální dokument neobsahuje gramatické chyby, vynechaná slova, písmena apod.
4. Formát CV
Je vhodné přemýšlet také nad formátem Vašeho CV, ve smyslu, jak bude nejvhodnější jej strukturovat. Existuje několik možností, v českém prostředí budou nejvíce využitelné tři z nich:
- Chronologický životopis
- Funkční životopis
- Portfolio
Při výběru formátu je důležité zvážit vaši pracovní historii, kariérní cíle, osobnost a preferovaný způsob prezentace. Pokud máte stabilní pracovní historii a chcete zdůraznit postupný profesní růst, můžete se držet klasického chronologického životopisu. Pokud se chystáte změnit obor nebo zdůraznit vaše dovednosti a schopnosti, může být funkční životopis lepší volbou. Pokud pracujete v kreativních profesích, kdy něco „tvoříte“, ať už je to webdesign, grafika, floristika nebo třeba produkce, můžete jít také cestou „portfolia“. Výběr správného typu životopisu může pomoci efektivně prezentovat váš profesní profil a zvýšit vaše šance na úspěch při hledání práce.
· Chronologický životopis
Jedná se o klasické pojetí životopisu, jak jsme na něj v českém prostředí zvyklí. V tomto typu životopisu je největší důraz kladen na pracovní zkušenosti v chronologickém pořadí, začínající s nejnovějším zaměstnáním a končící nejstarším. Tento formát může být dostačující pro ty, kteří mají stabilní kariérní historii nebo chtějí zdůraznit postupný profesní růst. Do tohoto tradičního typu životopisu patří:
- osobní a kontaktní údaje
- pracovní zkušenosti s popisem pracovních činností a úspěchů
- vzdělání
- jazyková vybavenost
- další informace dle preferencí (např. stáže, certifikáty, apod.)
Jedná se o nejčastější typ životopisu, který se v českém prostředí v minulosti používal, ale není to jediný způsob, jak k tvorbě životopisu přistoupit. V dnešní době se už častěji setkáváme s variantami tzv. funkčního životopisu.
· Funkční životopis
Funkční životopis vám umožňuje zaměřit pozornost na vaše dovednosti, schopnosti a na to, jak odpovídají práci, o kterou se ucházíte, nejen na pouhý chronologický výčet vašich pracovních zkušeností. Je tedy mnohem více vypovídající a dokáže vás lépe reprezentovat. Tento typ životopisu je vhodný pro všechny, ale velmi může pomoci těm, kteří mají nepravidelnou pracovní historii, mají málo pracovních zkušeností, přecházejí do nového oboru, nebo mají v pracovní historii pauzy.
V tomto typu životopisu se před výčtem pracovních zkušeností soustředíte na váš profesní profil, vaše ambice a cíle a především vaše dovednosti.
- Profesní profil
Jedná se o krátký odstavec v úvodu životopisu, píše se pod hlavičku s osobními a kontaktními údaji. Tento úvod by měl být ekvivalentem vašeho stručného představení. Zaměstnavatel zde o vás získává základní informace za pomocí vašich vlastních slov a je motivován přečíst si i zbytek vašeho životopisu. Text by měl v několika větách shrnout vaše dovednosti, zkušenosti a schopnosti, které mohou přispět k dosažení cílů zaměstnavatele. Můžete také zmínit představy o vašem kariérním směřování, např. kam se chcete dále kariérně rozvíjet, atd.
Příklad (pracovník/ce v administrativě):
„Jsem precizní a důkladná administrativní pracovnice s více než 5 lety zkušeností v oblasti administrativy a office managementu. Mezi mé silné stránky patří velmi dobré organizační schopnosti, schopnost efektivně řešit úkoly, skvělá pozornost k detailům a schopnost pracovat samostatně. Hledám příležitost uplatnit své schopnosti a dovednosti ve stabilním a podporujícím pracovní prostředí.“
Příklad (zájemce o kariéru v IT prozatím bez rozsáhlejších zkušeností):
„Jsem motivovaný a nadšený zájemce o kariéru v IT s vášní pro technologie a silným zájmem o programování a správu systémů. Hledám příležitost, kde mohu uplatnit své znalosti a růst jako IT profesionál.“
- Dovednosti
Tento oddíl by měl uvádět jak „tvrdé dovednosti“, které se přímo týkají pracovní pozice, o kterou se ucházíte, tak „měkké dovednosti“, tedy vaše osobnostní vlastnosti, speciální talenty, interpersonální nebo komunikační dovednosti. Některé vaše „měkké dovednosti“ mohou být velmi cenné, např. detailní pozornost, schopnost pracovat samostatně, analytické myšlení, velká úroveň soustředění, schopnost nahlížet věci z různých úhlů atd. Při soupisu vašich „tvrdých dovedností“ vycházejte z popisu pracovní pozice, o kterou se ucházíte. Dovednosti uvádějte v tematických blocích. Při soupisu vašich dovedností (tvrdých i měkkých) přemýšlejte, zda a jak jste schopní o nich na případném pohovoru hovořit a uvést příklady, kdy a jak je využíváte. Na pohovoru se vás na ně totiž s největší pravděpodobností budou ptát. Vycházejte z vašich opravdových individuálních silných stránek, díky tomu budete moci i při pohovoru zůstat více sami sebou.
Příklad (pracovník(ce) v sociálních službách):
- Komunikační dovednosti: schopnost naslouchat, porozumění potřebám klientů,
- Organizační schopnosti: plánování a koordinace péče a podpory, správa dokumentace
- Emoční inteligence: schopnost empatie a podpory klientů v obtížných situacích
Příklad (IT specialista):
- Programování: Java, Python, C++
- Databáze: SQL, NoSQL, MongoDB
- Webové technologie: HTML, CSS, JavaScript, React
- Analýza dat: R, MATLAB, Excel
U tvrdých dovedností můžete také blíže rozepsat, jak dlouho je aktivně využíváte a při jakém typu práce nebo činností.
Dále již následuje soupis Vašich pracovních zkušeností, jazyková vybavenost atd., jako v klasickém životopise. V tomto typu životopisu si můžete dovolit vynechat nerelevantní pracovní zkušenosti daleko lépe, než v chronologickém typu životopisu.
- Portfolio
Digitální portfolio je soubor informací, které představují vaši práci (ve smyslu tvorby) a umožňují nahlédnout do vašich dovedností, schopností, kvalifikací a úspěchů. Portfolio může být doplňkem např. funkčního životopisu, kdy na něj v životopisu odkážete. Můžete v něm navázat na dovednosti, které ve funkčním životopisu uvádíte a reálně je tak potenciálnímu zaměstnavateli představit (např. u webdesignu nebo grafické tvorby). U uměleckých a kreativních profesí může portfolio být i samostatným dílem, ve kterém veškeré důležité informace zmíníte.
Jako vždy je důležité, aby vás vaše portfolio postavilo do toho nejlepšího možného světla.
5. Obsah CV
· Osobní údaje
Do kolonky osobních údajů patří vaše jméno a kontaktní údaje jako je telefonní číslo a e-mailová adresa. Dále je možné přidat odkazy na profil na profesní sociální sítě, webové stránky nebo portfolio, pokud je máte a jsou relevantní pro pracovní pozici, o kterou se ucházíte.
Co naopak není nutné uvádět jsou údaje čistě osobního charakteru jako je datum narození, přesná adresa bydliště, rodinný stav, počet dětí či jejich věk atd.
· E-mailová adresa
Mějte profesionálně znějící e-mailovou adresu. Pokud možno, nepoužívejte adresu obsahující zdrobněliny, přezdívky, apod. Emailová adresa by měla být pouze vaše – nikoliv např. manžela(ky), rodinná, apod. Komunikace mezi Vámi a firmou by měla být omezena pouze na Vás. Např. pracovní nabídka je velmi soukromý dokument a není vhodné, aby k ní měli přístup např. další členové rodiny.
· Fotografie
Pokud chcete k životopisu přidat fotografii, měla by být reprezentativní a ideálně portrétová. Vyhněte se momentkám, nevhodnému oblečení nebo fotce „přefocené“ např. z občanského průkazu. Ujistěte se, že fotka je v dobré kvalitě a není rozmazaná. Fotka v životopise je významnou součástí prvního dojmu, který na personalistu nebo nabírajícího manažera uděláte. Proto, pokud se rozhodnete fotku do životopisu přidat, je důležité, aby vám vybraná fotka tzv. pomohla. Pokud máte pocit, že vám fotka v životopise nepomůže, např. kvůli viditelnému handicapu, nemusíte ji do životopisu dávat. Fotografie není povinnou součástí životopisu. Neexistuje ani žádné „nepsané pravidlo“, že byste ji do životopisu měli přidat, ačkoliv to v České republice bývá stále zvykem. Záleží opravdu jen na Vašem uvážení.
· Vzdělání
Začněte nejvyšším dosaženým vzděláním a pokračujte v obráceném chronologickém pořadí. Střední školu uvádějte pouze tehdy, pokud jste neabsolvovali vysokou školu nebo je relevantní k pozici, o kterou se ucházíte. Základní školu neuvádějte, pokud se nejedná o vaše nejvyšší dosažené vzdělání. Pokud jste zahájili vysokoškolské nebo jiné studium, ale nedokončili jej, zmiňte se o něm pouze tehdy, pokud jsou získané zkušenosti relevantní pro danou pracovní pozici. Do sekce vzdělání můžete zahrnout i relevantní kurzy, certifikace a akreditace.
Pokud jste absolvovali stáže, můžete je uvést buď v sekci vzdělání, nebo v sekci pracovních zkušeností, případně vytvořit samostatnou sekci pro stáže.
V případě, že formální vzdělání není silnou stránkou vašeho životopisu, rozšiřte sekci věnovanou mimořádným dovednostem a zaměřte se na měkké a tvrdé dovednosti získané mimo formální vzdělávací instituce. Nebojte se vzdělání v životopisu úplně vynechat, pokud je to nutné. Klíčové je, aby z vašich zkušeností, dovedností a celkového dojmu životopisu vyplynulo, že máte pro danou práci potřebné předpoklady.
· Pracovní zkušenosti
Oddíl věnovaný pracovním zkušenostem je samozřejmě klíčovým prvkem Vašeho CV. Je to oddíl, v němž uvádíte svoji kariéru za uplynulých cca 10 až 15 let. Cílem je, aby se zaměstnavatel dozvěděl, zda máte, nebo nemáte nezbytné zkušenosti.
Pracovní zkušenosti uvádějte v chronologickém pořadí od nejnovější po nejstarší. Oddíl věnovaný pracovním zkušenostem by měl být v souladu se všemi dalšími částmi vašich materiálů tvořících žádost o zaměstnání (ostatní oddíly životopisu, motivační dopis, portfolio atd.).
V jakém formátu se pracovní zkušenosti v životopise píší?
- Název pracovní pozice, název společnosti, místo výkonu práce
- Měsíc a rok zahájení a ukončení pracovní činnosti
- Můžete přidat několik odrážek stručně shrnujících vaší pracovní činnost nebo vše, čeho jste ve firmě dosáhli. To mohou být vaše výsledky nebo třeba i osvědčení nebo ocenění, které jste během zaměstnání obdrželi.
- Je potřeba uvádět veškeré pracovní zkušenosti?
Máte volnost vybrat, které pracovní zkušenosti zahrnete do svého životopisu a které vynecháte. Zahrňte do životopisu takové pracovní zkušenosti, které jsou relevantní pro pozici, na kterou se ucházíte, a které vám pomohou prezentovat váš profesní profil v nejlepším světle. Pokud máte pracovní zkušenosti, které nejsou pro danou pozici relevantní, můžete je vynechat. Může se jednat např. o práce, které jste vykonávali během studia, brigády během pracovních pauz, které ale jinak nezapadají do Vaší kariérní cesty nebo období, kdy jste se věnovali zcela jinému oboru. Přesto, pokud jste v takové práci získali relevantní dovednosti nebo zkušenosti, které by mohly být užitečné pro zaměstnavatele, ke kterému se hlásíte, můžete je do životopisu zahrnout a tyto dovednosti zdůraznit.
- Jak v životopise naložit s pracovními pauzami?
Pauzy v chronologii pracovních zkušeností nemusí vždy vadit, zvlášť pokud máte relevantní důvody pro jejich existenci. Zaměstnavatelé mohou mít dnes již pochopení pro pauzy v pracovní historii, zejména pokud jsou důsledkem osobních, zdravotních nebo rodinných důvodů. Nemusíte se tedy ve všech případech snažit pauzy v chronologii zamaskovat nebo zaplnit.
Tyto pauzy můžete vysvětlit, pokud je to potřeba, např. v doprovodném (motivačním) dopise nebo během osobního pohovoru. Je určitě možné uvést, že jste se starali o rodinného člena nebo dočasně opustili pracovní trh z osobních nebo zdravotních důvodů. Pokud jste čas využili pro svůj osobní nebo profesní rozvoj formou kurzů, dobrovolnické činnosti apod., určitě to zaměstnavateli zdůrazněte.
· V jakém jazyce napsat CV
Pokud se hlásíte do mezinárodní firmy a pozice vyžaduje angličtinu, můžete napsat celé CV v angličtině. Personální oddělení takových firem bude jazykově vybavené a často vyžaduje anglickou verzi CV. V těchto společnostech je totiž pravděpodobné, že někteří nadřízení pracovníci nebudou Češi. Pokud je toto váš případ, je ideální mít připravené obě jazykové verze vašeho životopisu.
· Uvádět do životopisu informaci o přiznaném invalidním důchodu?
Pokud se ucházíte o zaměstnání na chráněném trhu práce jako OZP, pak je tato informace pro potenciálního zaměstnavatele klíčová. V opačném případě, tedy pokud se ucházíte o práci na otevřeném trhu práce, není nutné tuto informaci v životopise uvádět. Informace o statutu OZZ a OZP nejsou ve fázi životopisu a pohovoru pro zaměstnavatele nezbytné, pokud vaše zdravotní omezení nemá vliv na výkon dané pracovní pozice.
Pro zaměstnavatele bude podstatné, zda jste zdravotně způsobilí pro výkon konkrétní pracovní pozice, na kterou jste přijati. K tomuto pak slouží vstupní lékařská prohlídka před nástupem do zaměstnání.
· Je potřeba psát také motivační dopis?
Při reakci na pracovní nabídku je možné a někdy taky vhodné k životopisu přiložit tzv. motivační dopis. Informaci, zda jej napsat nebo ne můžete někdy nalézt v inzerátu, některé firmy jej vyžadují. U některých vyšších pozic může být motivační dopis považován za standard. Pro méně kvalifikované nebo manuální pozice může být motivační dopis méně častý.
Motivační dopis slouží k tomu, aby uchazeč mohl podrobněji vyjádřit svůj zájem o danou pozici a vysvětlit, proč je pro ni vhodným kandidátem. Můžete jej využít k tomu, abyste dále vyzdvihli, jak vaše dovednosti, vlastnosti nebo zkušenosti odpovídají požadavkům na pracovní pozici. Motivační dopis je také příležitostí vysvětlit jakékoliv mezery v pracovní historii nebo změny kariéry, které mohou být v životopisu méně jasné. Je to také ideální způsob, jak se rozepsat o tom, na co v životopise není místo, jako jsou speciální zájmy, projekty, úspěchy nebo jiné relevantní zkušenosti, které souvisí s pracovní pozicí nebo zaměřením firmy.